Nazwa Citroen wzięła się, jak to często bywa, od nazwiska założyciela – Andre Citroena. Pierwszymi produktami produkowanymi przez firmę były koła zębate. Co ciekawe, swego czasu Andre Citroen udał się do Polski, gdzie zapoznał się z technologią kół zębatych, wykorzystywanych w łódzkich zakładach tekstylnych. Tuż po powrocie, podjął decyzję o ich opatentowaniu i rozpoczęciu własnego biznesu.

Kolejną ciekawostką jest logo Citroena. Otóż, jeśli dobrze się przyjrzymy, zobaczymy, że logo nawiązuje do zazębiających się kół daszkowych. Wracając do historii – Citroen odnosił sukcesy jako przedsiębiorca, jednak nie spoczywał na laurach. Dużo podróżował i efektem jednej z jego podróży do USA była fascynacja samochodami. Nadeszła jednak wojna i przez pewien czas Citroen produkował głównie amunicję.

W 1919 r., po skończeniu wojny, światło dzienne ujrzał pierwszy model Citroena, o nazwie A. Szybko okazał się strzałem w dziesiątkę, do firmy wpłynęło ponad 16 tys. zamówień na to auto. Już dwa lata później wprowadzono ulepszoną wersję – Citroen B. Samochód ten był niedrogi, kompaktowy i lekki. Posiadał także napęd półgąsienicowy na trudne warunki.

W tym czasie Citroen rozwijał się błyskawicznie, powstawały nowe fabryki, udoskonalano auta o lepsze silniki, wersje wyposażeniowe. Kres przyniósł kryzys w 1930 r., od tego momentu sprzedaż systematycznie malała a sytuacji nie poprawił nawet nowy model Traction Avant. W 1934 r. firmę przejął Eduard Michelin, a wkrótce po tym zmarł założyciel firmy, Andre Citroen.

Firma pod sterami Michelina powróciła na dobre tory, jednak jak na ironię poprawę sytuacji przerwała wojna. Dopiero po II WŚ Citroen w pełni mógł rozwinąć skrzydła. Firma tworzyła coraz to nowsze modele, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państwa i konsumentów. Jakby tego było mało, Citroen odnosił spore sukcesy w rajdach samochodowych – w 1959 roku model Citroen DS ID wygrał rajd Monte Carlo. Dużymi osiągnięciami były też tytuły samochodów roku w 1970 i 1975 r. Niestety kolejny kryzys nadszedł w latach 70-tych, i jak się okazało – jedynym wyjściem aby przetrwać była ścisła współpraca z Peugeotem.

Citroen jest obecny na polskim rynku od 1994 r. Współcześnie znany jest ze znakomitych aut, które wykorzystują innowacyjne rozwiązania technologiczne, np. stalowe nadwozie, zawieszenie hydropneumatyczne czy seryjna taśma montażowa. W salonach Citroena można zakupić auta kompaktowe, takie jak C1, C3 czy C4, większe C5 i C6 czy też C-Crosser. Na uwagę zasługują także wersje Grand Picasso czy też DS.

W Citroenach na pierwszy montaż stosuje się sprzęgło Valeo. Części te bez problemu można dostać na rynku części zamiennych, nawet w przypadku stosunkowo nowych aut. Firma ta produkuje też inne systemy przeniesienia napędu dla Citroenów – np. koła dwumasowe czy wysprzęgliki.