Wielu kierowców preferuje automatyczne skrzynie biegów. Ich największa zaleta ujawnia się podczas jazdy w zakorkowanym mieście. Bardzo często osoby, które spróbowały jazdy popularnie zwanym automatem nie chcą z powrotem wracać do jazdy autem z tradycyjną, manualną skrzynią biegów. Niestety mają one również swoje wady, są stosunkowo drogie. Firma Bosch, wychodząc na przeciw oczekiwaniom swoim Klientów zaproponowała coś pośredniego – skrzynię z elektronicznym sprzęgłem. Sprawdźmy jakie są zalety nowego sprzęgła elektronicznego Bosch.

 

Elektroniczne sprzęgło eClutch firmy Bosch umożliwiać ma bardziej ekonomiczną jazdę samochodami wyposażonymi w przekładnię manualną oraz w system Start-Stop. Jego zastosowanie przyczyniać ma się również do wzrostu komfortu jazdy. W jaki sposób ? Rozwiązanie to ma ułatwiać poruszanie się w korkach, ograniczając je wyłącznie do użycia pedału hamulca i gazu. To jednak nie wszystko.

 

Zastosowanie elektronicznego sprzęgła eClutch zwiększa oszczędność paliwa w trybie jazdy z wyłączonym silnikiem. Proces, jaki kryje się za jazdą w systemie Start-Stop z wyłączonym silnikiem nie jest skomplikowany. W momencie gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu, system odłącza napęd i odcina dopływ paliwa do silnika. Z ekonomicznego punktu widzenia rozwiązanie to pozwala na oszczędność paliwa, średnio na poziomie 10%.

 

Sprzęgło eClutch wykorzystać można również do realizacji innych funkcji, np. do wspomagania zmiany biegów, co zapobiega szarpnięciom silnika. Specjalnie dostosowany czujnik rejestruje początek procesu zmiany biegów i dostosowuje prędkość obrotową silnika. Dzięki temu zmiana biegów jest płynna i komfortowa.

 

Zaletą eClutch jest niewątpliwie cena, kształtująca się poniżej poziomu konwencjonalnych automatycznych skrzyni biegów. Różnica pomiędzy elektronicznym sprzęgłem, a kompletną automatyzacją skrzyni biegów jest taka, że propozycja Bosch umożliwia automatyzację samego sprzęgła, a nie przekładni. Pedał sprzęgła przesyła tylko jeden sygnał elektryczny do akumulatora, który uruchamia pracę sprzęgła.

 

Zastosowanie eClutch umożliwia również połączenie napędu hybrydowego i manualnej skrzyni biegów. Dotychczas napęd hybrydowy występował jedynie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ w silnikach ze skrzynią manualną nie było możliwości współpracy układu silnika spalinowego i elektrycznego. Główną zaletą tego rozwiązania jest w tym przypadku możliwość utrzymania manualnej skrzyni biegów w samochodzie hybrydowym oraz niższa cena podstawowych wersji układów hybrydowych, których dotychczasowo cena podwyższana była przez konieczność wykorzystania w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów.

 

Dodał: , w Blog. Dnia 4 listopada 2013