Problemy ze sprzęgłem to żadna nowość w samochodach, gdyż jak każdy inny element samochodu po prostu się zużywa. Chociaż usterki sprzęgła nie zawsze muszę wiązać się z jego mechanicznym uszkodzeniem. Do takich przypadłości należy rozłączanie czy brak powrotu pedału po jego wciśnięciu które zazwyczaj świadczą o tym że nasze sprzęgło uległo zapowietrzeniu. Na całe szczęści w dzisiejszym artykule postaramy się, przedstawić wam jak sobie poradzić z tym problemem, we własnym zakresie.

Do odpowietrzenia całego układu sprzęgła potrzebny nam będzie przede wszystkim płyn hamulcowy. Dlaczego właśnie płyn hamulcowy, a nie jakiś specjalistyczny płyn do sprzęgła? Ponieważ płyn ten stosowany jest również do układu sprzęgła. Podczas dolewania płynu należ pamiętać by zwrócić szczególną uwagę gdyż jest on bardzo szkodliwy i żrący.

Taki płyn w momencie gdy rozlejemy go na maskę samochodu, może wyrządzić bardzo duże szkody, gdyż potrafi mocno zniszczyć powłokę lakieru szpecąc cały samochód. Warto pomyśleć o zabezpieczeniu maski np. folią ochronną. Nie będzie nas to kosztować wiele czasu i pieniędzy, a pozwoli zapobiec nieprzyjemnym sytuacją. W celu odpowietrzenia układu sprzęgła potrzebny nam będzie podnośnik, gdyż musieli podnieść samochód na lewarku, by dostać się do zaworów odpowietrzających. Zawory te umiejscowione są pod osłoną silnika, dlatego podnośnik lub kanał to konieczność. W celu dostania się do zaworów, należy najpierw odkręcić osłonę, a następnie zdjąć ją. Zawór odpowietrzający znajduje się na siłowniku sterującym i na zacisku hamulcowym kół przednich.

Gdy już sprostaliśmy zadaniu znalezienia zaworu odpowietrzającego, kolejnym krokiem będzie dolanie płynu hamulcowego. Czynność tą wykonujemy aż jego poziom osiągnie wartość MAX. Dopinamy później gumowy wężyk do zaworu odpowietrzającego na zacisk hamulca i prosimy o pomoc druga osobę, gdyż bez niej nie damy sobie sami rady. Będzie ona odpowiedzialna za pulsacyjne wciskanie pedału hamulca, w celu napełnienia wężyka płynem hamulcowym. W momencie gdy będzie on naciskał pedał hamulca, odkręcamy zawór odpowietrzający i odczekujemy chwile. Następnie zakręcamy go i dajemy znak pomocnikowi by puścił pedał. Czynność tą powtarzamy aż do całkowitego napełnienia wężyka płynem, a w następnej kolejności, drugą końcówkę przewodu nakładamy na zawór odpowietrzający na siłowniku sprzęgła i odkręcamy obydwa zawory odpowietrzające. Wciskamy hamulec kolejny raz i zamykamy zawór odpowietrzający na zacisku.

Czynność tą powtarzamy aż do momentu, gdy w zbiorniku płynu hamulcowego nie będą pokazywać się pęcherzyki powietrza. Po zakończeniu żmudnej operacji, dolewamy płyn hamulcowy do poziomy MAX i sprawdzamy czy wszystkie pedały działają tak jak należy. Jeśli tak do wsiadamy do samochodu i wykonujemy krótki test pedałów w ruchu.

To by było na tyle jeżeli chodzi o odpowietrzanie układu. Mamy nadzieję że poradnik ten pozwoli rozwiać wszystkie wątpliwości kierowców i umożliwi im samodzielne odpowietrzenie układu sprzęgłowego.

Dodał: , w Blog. Dnia 6 marca 2013