Czy zdarzyło się Wam kiedykolwiek, że pomimo włączonego biegu, wciskania pedału gazu i zwiększenia obrotów silnika Wasze auto nie przyspiesza lub nie może ruszyć z miejsca?

Najbardziej prawdopodobną i najczęściej spotykaną usterką, odpowiadającą przedstawionym powyżej objawom jest ślizganie się tarczy sprzęgła. Początkowo objawy te wstępują wyłącznie podczas dużego obciążenia – przykładowo podczas ruszania i jazdy po górkę. W późniejszym etapie występują nawet podczas normalnej jazdy. Zdarza się również, że usterka ta blokuje nam możliwość ruszenia z miejsca. Sprawdźmy jak samemu zdiagnozować ślizgające się sprzęgło i gdzie tkwi przyczyna.

Jak samemu sprawdzić czy sprzęgło się ślizga?

Istnieje sposób na samodzielne sprawdzenie i ustalenie, czy niepokojąca sytuacja jest wynikiem problemów ze ślizgającym się sprzęgłem. W tym celu należy ustawić samochód na prostej nawierzchni, zaciągnąć hamulec ręczny i wrzucić trzeci bieg. Następnie zwalniać stopniowo pedał sprzęgła. W sytuacji, gdy silnik zgaśnie praktycznie natychmiastowo mamy podstawy do tego, aby sądzić, że sprzęgło jest sprawne. Jeżeli jednak w między czasie usłyszymy niepokojące odgłosy, takie jak stukanie pochodzące z okolic silnika możemy sądzić, że sprzęgło ślizga się. Warto wówczas zadbać o dostarczenie pojazdu do serwisu lub warsztatu samochodowego.

Gdzie tkwi problem?

Przypadek I

W chwili, gdy sprzęgło ślizga się moc nie jest w całości przekazywana z silnika na koła i nie jest ono w stanie nadążyć za motorem. Najczęściej za awarię tę odpowiada zużycie okładzin sprzęgła. Okładziny sprzęgła mogą również ulec zniszczeniu podczas zbyt długiej przerwy w pracy sprzęgła lub zbyt długiemu dociskowi tarczy sprzęgła. W sytuacji takiej jedynym rozwiązaniem jest wymiana tarczy lub całego sprzęgła.

Przypadek II

Sprzęgło może też ślizgać się w skutek zabrudzenia olejem silnikowym lub przekładniowym. Jeżeli doszło do zabrudzenia, najlepiej oczyścić sprzęgło, uszczelnić miejsce wycieku, ewentualnie jeżeli jest to konieczne – wymienić tarczę.

Przypadek III

Zdarza się również, że sprzęgło pracuje w stanie częściowego wyłączenia. Sytuacja taka może mieć miejsce, gdy występuje zbyt mały luz przy łożysku sprzęgła, zbyt duże tarcie urządzenia uruchamiającego lub cylinder wysprzęglika nie wraca do pozycji wyjściowej.

Przypadek IV

Rzadszą przyczyną jest niedopasowanie – czyli sytuacja gdy grubość koła zamachowego nie odpowiada instrukcji. Oznacza to, że powierzchnia koła zamachowego nie została prawidłowo wytoczona. Jedynym rozsądnym wyjściem z sytuacji jest wymiana koła zamachowego.

Przypadek V

Zdarza się również, że pokrywa, dźwignia lub sprężyna dociskowa zostały uszkodzone – np. skrzywione – podczas montażu. Jedynym wyjściem z tej sytuacji jest zamocowanie nowego sprzęgła, przestrzegając instrukcji obsługi.

Podsumowanie

Bez względu na to, co jest przyczyną awarii sprzęgła – nie zwlekaj i w chwili wystąpienia niepokojących objawów skontroluj stan swojego auta w wyspecjalizowanym zakładzie naprawczym.

Dodał: , w Blog. Dnia 28 stycznia 2014