Sprzęgło hydrauliczne pozwoliło wyeliminować problem uniemożliwienia jazdy na skutek urwanej linki sprzęgła. Układ hydrauliczny okazał się bardziej niezawodny i komfortowy, a co więcej, nie podlega regulacji. Jak funkcjonuje układ hydrauliczny sprzęgła samochodowego? 

Sprzęgło jest o tyle ciekawym podzespołem w aucie, że jest na stałe włączone, niezależnie od tego, czy kierowca coś robi, czy nie. Dzieje się tak, bo rola sprzęgła polega na przenoszeniu momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Naciskając na pedał sprzęgła możemy je zatem jedynie wyłączyć, zwykle w celu zmiany biegu. Termin ‚włączenie sprzęgła’ jest niepoprawny.

Budowa układu hydraulicznego

Hydrauliczny układ sprzęgła składa się z kilku kluczowych podzespołów. Do najważniejszych z nich zalicza się pompę sprzęgła i wysprzęglik centralny. Pedał sprzęgła został połączony z pompą, przez co naciśnięcie na pedał powoduje, że tłok w pompie ściska płyn hydrauliczny i przesuwa go dalej, do wysprzęglika centralnego, którego zadanie polega z kolei na naciśnięciu na sprężynę talerzową docisku sprzęgła, by rozłączyć napęd. Wysprzęglik centralny jest zintegrowany z łożyskiem wyciskowym, które de facto odpowiada za przekazanie siły na sprężynę tarczy dociskowej.

Sprzęgło hydrauliczne – zalety

Układ hydrauliczny przewyższa mechanizmy półhydrauliczne pod kilkoma względami. Podstawowa zaleta to jednak prostota układu, gdyż wysprzęglik znajduje się w obudowie sprzęgła, centralnie na wałku sprzęgłowym i sprężynie tarczowej. Taki układ wymaga po prostu mniejszej ilości części niż mechanizm klasyczny, co zdecydowanie ułatwia montaż. Do wad tego układu należy zaliczyć fakt, że w celu wymiany wysprzęglika należy wyjąć skrzynię biegów, co utrudnia wymianę i czyni bardziej czasochłonną.

Awarie układu hydraulicznego

Do najczęściej występujących usterek sprzęgła hydraulicznego należy zaliczyć m.in. wyciek płynu z układu, nieszczelności tłoczka ściskającego płyn i niskie ciśnienie płynu w układzie. Typowe objawy wspomnianych usterek to z kolei utrudniona zmiana biegów, brak powrotu pedału sprzęgła po jego wciśnięciu i nietypowe stuki. Niezależnie od symptomów, należy udać się do warsztatu w celu diagnozy usterki i wyeliminowania problemu.

 

 

 

Dodał: , w Blog. Dnia 5 kwietnia 2016