Wykorzystywane przede wszystkim w automatycznych skrzyniach biegów, działa dzięki połączeniu pompy i turbiny napędzanej przez ciecz. Choć uważane za innowacyjne urządzenie, zostało wynalezione jeszcze w XIX wieku. Co warto wiedzieć na temat sprzęgła hydrokinetycznego?

Pomysłodawcą tego rodzaju sprzęgła był profesor Hermann Fottinger, który jako pierwszy wpadł na to, aby w jednej obudowie umieścić pompę i turbinę, które zostaną napędzane przez krążącą w obiegu zamkniętym ciecz. Dzięki temu sprzęgło pracuje poprzez wymuszony ruch obrotowy z elementu czynnego do biernego.

Udoskonalona wersja

Przez ostatnie lata wiele rozwiązań w motoryzacji się zmieniło – tak stało się również ze sprzęgłem hydrokinetycznym, bo zasada jego działania uległa zmianie: działa dzięki bezwładności cieczy umieszczonej wewnątrz sprzęgła. Dzięki temu moment obrotowy przekazywany jest przez płyn znajdujący się między łopatkami pompy i turbiny a siła napędowa jest przenoszona między wałem korbowym, a skrzynią biegów. Co dzieje się z cieczą? Do jej poruszania służy wirnik pompy, który został umieszczony na wale korbowym silnika.

Plusy i minusy

Przez to, że sprzęgło hydrokinetyczne praktycznie cały czas pracuje z poślizgiem ma nieco mniejszą sprawność i zużywa więcej paliwa. Wadą jest też na pewno brak możliwości rozłączenia silnika przy zmianie biegów oraz niewielka intensywność hamowania. Dzięki swojej konstrukcji sprzęgło hydrokinetyczne daje jednak możliwość przenoszenia na koła samochodu dużego momentu obrotowego mimo pracy w poślizgu, a to niezwykle przydatna cecha – zwłaszcza na zbliżającą się zimową porę roku. Zdecydowanym plusem jest również większe zabezpieczenie układu napędzanego silnika przed przeciążeniami a także lepsza trwałość całości konstrukcji. Mając sprzęgło hydrokinetyczne możemy być pewni, że tłumik drgań będzie pracował lepiej, a co za tym idzie wszelkie uderzenia przy zmianie obciążenia zostaną wyeliminowane.

Zastosowanie

Ze względu na swoją budowę, hydrokinetyczne sprzęgło wykorzystuje się przede wszystkim w ciężkich pojazdach takich jak ciężarówki czy tiry. Równie często stosowane są w pojazdach terenowych, w których wytrwałość poszczególnych elementów sprzęgła jest niezwykle istotna. Oprócz tego, sprzęgło hydrokinetyczne można spotkać również w samochodach osobowych – wszystko zależy od producenta i tego dla kogo przeznaczony jest pojazd.

 

Dodał: , w Blog. Dnia 14 listopada 2014