Sprzęgło podwójne według wielu mechaników jest pomysłem, który jest w stanie zmienić motoryzację. Coraz więcej osób podczas kupna samochodu bierze pod uwagę czynnik eksploatacyjny, na który pozwala zastosowanie sprzęgła podwójnego.

Ekonomia jazdy jest najważniejszym aspektem, który przemawia na korzyść sprzęgła podwójnego. Na oszczędności pozwala niezwykle szybka zmiana przełożeń. W tradycyjnej, manualnej skrzyni biegów zmiana przełożenia nawet najbardziej wprawnemu kierowcy zajmuje około sekundy. Zastosowanie sprzęgła podwójnego pozwala na zmianę biegu w czasie poniżej pół sekundy. Dodatkowo podczas zmiany przełożenia napęd nie jest odcinany nawet na ułamek sekundy, co również wiąże się z oszczędnością paliwa. Największe oszczędności zauważymy na dłuższych trasach, gdy często zmieniamy biegi. Skrzynie dopasowane do sprzęgieł podwójnych są nadal skrzyniami manualnymi, a nie jak wiele osób twierdzi zautomatyzowanymi.

Na czym polega działanie sprzęgła podwójnego? Oba sprzęgła działają na tej samej zasadzie co sprzęgło pojedyncze. Cała technologia tkwi polega na tym, że skomputeryzowany układ sterujący wyczekuje decyzji kierowcy i rozpoznaje ją na podstawie zgromadzonych danych. W skrócie – jeżeli kierowca ma zamiar wyprzedzać to komputer dobierze niższe przełożenie, które umożliwi redukcję biegów, a co za tym idzie wyższy moment obrotowy. Umożliwi to sprawne przeprowadzenie manewru wyprzedzania. Analogicznie cały proces odbywa się próbując wrzucić wyższy bieg. Na zmianę przełożenia ma wpływ szereg różnorodnych czynników. Komputer zlicza aktualne obroty silnika w kontekście obecnej prędkości oraz szeregu czynności poprzedzających wciśnięcie pedału sprzęgła – chodzi o to, czy auto zwalniało, przyspieszało itp.

W dalszej kolejności, w przeciągu zaledwie ułamka sekundy odbywa się cały proces. Sprzęgło, które znajduje się w aktualnym toku pracy rozpoczyna tak zwany proces wysprzęglania się, a drugie sprzęgło wskakuje na zasugerowaną przez komputer zębatkę. Warto zauważyć, że cały proces odbywa się bez utraty nawet na sekundę momentu obrotowego. Cały zabieg jest na tyle szybki, że niezauważalna pozostaje utrata mocy oraz charakterystyczne szarpnięcie, pojawiające się po puszczeniu pedału sprzęgła.

Dodał: , w Blog. Dnia 8 kwietnia 2013