Tradycyjną metodą stosowaną w mechanizmach sterowania sprzęgłem w samochodach jest zwykle użycie linki lub sterowania hydraulicznego za pomocą siłownika sprzęgła współpracującego z mechanizmem łożyska wyciskowego. Nowoczesna, lekka i kompaktowa konstrukcja wysprzęglika centralnego sprzęgła łączy w sobie funkcje wyżej wymienionych elementów integrując łożysko wyciskowe z siłownikiem sprzęgła. Do czego służy i co daje wysprzęglik centralny?
Wysprzęglik centralny zamontowany jest w dzwonie skrzyni biegów i stanowi element układu przeniesienia napędu. Współpracuje bezpośrednio z tarczą dociskową sprzęgła, będąc dokładnie w takiej samej bliskości co standardowe łożysko wyciskowe w tradycyjnym układzie sprzegła. Łożysko sprzęgła w wysprzęgliku centralnym ma ciągły kontakt ze sprzęgłem – z wyjątkiem nieznacznych osiowych przemieszczeń na nośniku. Zapewnia to optymalną pozycję na sprzęgle, co minimalizuje zużycie listków sprężyny talerzowej.
Centralny wysprzęglik posiada znacznie większą sprawność mechaniczną niż obsługująca tradycyjny układ linka sprzęgła czy łożysko wyciskowe współpracujące z siłownikiem sprzęgła. Wysprzęglik centralny wykonany jest zazwyczaj z tworzywa sztucznego, aluminium lub stali; posiada także uszczelniające elementy gumowe.
Wysprzęglik centralny w samochodzie
Zalety i korzyści z zastosowania wysprzęglika centralnego:
- redukcja wagi układy wysprzęglającego,
- niskie zużycie eksploatacyjne,
- wydłużona żywotność sprawnego użytkowania,
- mała ilość ruchomych części,
- zwiększone bezpieczeństwo,
- zmniejszona częstotliwość serwisowania układu.
Wymiana wysprzęglika centralnego zalecana jest w przypadku wymiany sprzęgła. Pozostawienie niewymienionego podzespołu może skutkować bowiem jego uszkodzeniem w bardzo niedługim czasie od wymiany sprzęgła, co generuje z kolei ponowne koszty związane z serwisowaniem układu sprzęgłowego.