Sprzęgło to niezbędny element każdego auta. Brak tego podzespołu uniemożliwiłby ruszanie samochodem i zmianę biegów. Szczególnie przekonani o istotności sprzęgła są użytkownicy, którzy mieli styczność z jego uszkodzeniem. Czy istnieje sposób, by skutecznie wydłużyć żywotność tarczy sprzęgła?
Działanie sprzęgła polega na tymczasowym odłączeniu układu napędowego od silnika. Umożliwia to bezproblemową zmianę przełożeń. Wymiana sprzęgła jest dość drogą usługą, jednak jak i w przypadku wielu innych podzespołów, istnieje kilka zasad, które pozwolą nam na wydłużenie jego żywotności.
Gwałtowne ruszanie a żywotność tarczy sprzęgła
Ruszanie z piskiem opon może być przyczyną nadmiernego obciążenia okładzin sprzęgła. Powoduje to ich nagrzanie i przez to skrócenie ich żywotności. Wielu użytkowników, chcąc szybciej ruszyć, zbyt wolno puszczają pedał sprzęgła. Jest to bardzo niebezpieczny dla tego elementu nawyk. Zalecamy ruszać na niskich obrotach silnika przy jak najszybszym puszczeniu pedału sprzęgła tak, aby silnik nie zgasł. Może to wymagać ćwiczeń, jednak warto poświęcić na to trochę czasu.
Stopa na pedale sprzęgła
Wielu kierowców w ogóle nie używa podnóżka, a zamiast tego noga wciąż znajduje się na pedale sprzęgła. Taka sytuacja może wpłynąć bardzo negatywnie na żywotność sprzęgła. Spowodowane jest to tym, że trzymając stopę na pedale sprzęgła wciskamy go nieświadomie. Powoduje to tarcie wykładzin i ich szybsze zużywanie się.
Wciskanie pedału sprzęgła do końca
Niedostateczne wciskanie pedału sprzęgła może także spowodować nagrzewanie się elementów ciernych. Warto upewnić się, czy pod pedał nie wsuwa się dywanik, który często uniemożliwia ruch w pełnym jego zakresie.
Niskie obroty silnika i stanie w korkach
Warto zadbać o niskie obroty silnika podczas puszczania pedału sprzęgła. Technika ta pozwala na płynniejszą pracę sprzęgła, zmniejszając tym samym ryzyko jego uszkodzenia. Podczas stania w korku również możemy zadbać o nasze sprzęgło. Wystarczy, że unikamy dłuższych sytuacji postoju z wciśniętym pedałem sprzęgła. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wrzucanie biegu jałowego.