Sprzęgło samochodowe składa się z trzech kluczowych elementów: tarczy, docisku i łożyska. Układ sprzęgła połączony jest z silnikiem poprzez koło zamachowe, którego główną rolą jet przełożenie napędu wału korbowego na sprzęgło.
Tarcza
Tarcza sprzęgła eliminuje 'szarpanie’ w trakcie ruszania pojazdem z miejsca. Odbywa się to za pomocą okładzin przymocowanych nitami i elementów sprężystych. Okładziny cechuje bardzo dobra odporność na ścieranie i wysokie temperatury, dlatego do produkcji tej części używa się zazwyczaj włókien węglowych, materiałów organicznych, a także włókien szklanych. Ze względu na silne obciążenia sprzęgła w samochodach sportowych stosuje się także okładziny wykonane ze spieków metalowych, które cechuje wysoka wytrzymałość na czynniki zewnętrzne. Do tarczy mocuje się także tłumik drgań skrętnych – jak sama nazwa wskazuje w celu ograniczenia drgań. Tarcza montowana jest na wałku sprzęgłowym dzięki wycentrowanym frezowanym otworom. Istnieją jednotarczowe, dwutarczowe, a nawet trzytarczowe, które znajdują zastosowanie w silnie obciążonych układach sprzęgła samochodów rajdowych, gdzie temperatura znacznie przewyższa wersje podstawowe; odporność na ścieranie okazuje się więc czynnikiem decydującym.
Docisk
Docisk sprzęgła odpowiada za właściwe dociskanie tarczy do koła zamachowego. Ze względu na wysokie temperatury cechuje go zdolność szybkiego odprowadzania ciepła. Z tarczą współpracuje za pomocą sprężyn płytkowych, które łączą osłonę docisku z elementami tarczy. Stałe przymocowanie do koła zamachowego skutkuje obracaniem się docisków wraz z nim. Docisk przesuwa się wzdłuż osi sprzęgła w chwili złączenia lub rozłączenia.
Łożysko
Łożysko naciska na sprężyny docisku – wówczas między elementami sprzęgła powstaje niewielki luz, co skutkuje odsunięciem tarczy dociskowej od tarczy sprzęgłowej. W ten o to sposób następuje rozłączenie sprzęgła. Łożysko osadzone zostało centralnie w osi sprzęgła, poprowadzone na tulei, którą umocowano przy skrzyni biegów. Siła tarcia powstająca między elementami sprzęgła powoduje, że napęd przekazywany jest do skrzyni biegów. Warto zaznaczyć także, że widełki przesuwające łożysko są połączone z pedałem sprzęgła, które również wchodzi w skład mechanizmu wyciskowego sprzęgła. Sterowanie odbywa się mechanicznie lub hydraulicznie.