Tarcza sprzęgła jest kluczowym elementem składowym każdego sprzęgła samochodowego. Jej zadaniem jest włączenie i rozłączenie napędu między silnikiem a skrzynią biegów w celu umożliwienia ruszenia z miejsca i zmiany biegów. Dzieje się to dzięki specjalnej budowie tarczy sprzęgła.
Wyposażona jest w tłumik drgań skrętnych w postaci pary sprężyn śrubowych, umieszczonych po wewnętrznej stronie tarczy idąc od środka jej okręgu. Ich zadaniem jest umożliwienie względnego obrotu miejsca osadzenia i krawędzi tarczy względem siebie. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania zostają wyeliminowane przeciążenia i drgania powstałe podczas gwałtownego łączenia pary ciernej.
Tarcz jest zbudowana z włókien węglowych, szklanych, materiałów organicznych i spieków metali. Dzięki zastosowaniu tych surowców możliwe jest uzyskanie tarczy o bardzo dobrych właściwościach ciernych, odporności na wysokie temperatury i ścieranie. Na powierzchni ciernej rozwijana jest siła tarcia, która wywoływana jest poprzez odpowiedni docisk elementów pary ciernej.
Stosowane są najczęściej w sprzęgle ciernym jednotarczowym. Ich trwałość jest sztywno określona przez producenta, jednak mimo wszystko zależy ona od stylu jazdy kierowcy i samego samochodu.
Brak komentarzy.