Docisk sprzęgła to bardzo ważny element sprzęgła, odpowiedzialny i warunkujący pracę pary ciernej. To właśnie docisk sprzęgła odpowiada za rozwinięcie optymalnej siły tarcia na powierzchniach współpracujących. 

Sprzęgło samochodowe służy do przeniesienie momentu obrotowego z silnika poprzez skrzynię biegów na koła. Jego wykorzystanie pozwala nam na ruszanie z miejsca oraz zmianę biegów. Jednym z jego elementów jest docisk sprzęgła, który warunkuje prawidłową pracę pary ciernej.

Zastosowanie

Docisk sprzęgła odpowiada za łączenie tarczy docisku i tarczy sprzęgła. Jego podstawową funkcją jest wytworzenie odpowiedniej siły tarcia, dzięki czemu elementy pary ciernej nie będą obracały się względem siebie. Niezwykle istotne jest, aby docisk sprzęgła był zawsze w pełni sprawny. Zbyt słaby docisk sprzęgła może powodować ślizganie się sprzęgła, co przyczynia się do szybszego zużycia elementów pary ciernej, czyli tarczy sprzęgła i tarczy dociskowej.

Wymiana docisku sprzęgła

Docisk sprzęgła z reguły wymienia się razem z tarczą sprzęgła i łożyskiem dociskowym, gdyż wpływa to na trwałość pozostałych elementów.

Do objawów zużytego sprzęgła zaliczamy między innymi szarpanie przy ruszaniu, piski, stuki, charakterystyczny zapach, zgrzyty podczas zmiany biegów. W chwili zaobserwowania jakichkolwiek niepokojących objawów warto odwiedzić zaufany serwis samochodowy i w razie konieczności wymienić sprzęgło na nowe – pamiętajmy jednak, aby był to produkt jednego z renomowanych producentów.

Dodał: , w Blog. Dnia 25 lutego 2014