Sprzęgło to newralgiczny element układu przenoszenia napędu. Jest ono podzespołem umożliwiającym rozłączenie lub połączenie napędu pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów. Sterowanie tarczą sprzęgła wykonywane jest przy pomocy pedału sprzęgła, a jego ruch z kolei przekazywany jest za pośrednictwem linki na element wykonawczy sprzęgła, czyli tzw. łapę. Sprawdźmy jak działa linka sprzęgła, jakie są objawy jej zużycia i kiedy zachodzi konieczność jej wymiany.
Linka sprzęgła to splot stalowych drutów cięgna umieszczonego w pancerzu z tworzywa. Pomimo tego, że jej konstrukcja wydaje się bardzo trwała to z czasem linka ulega zużyciu i narażona jest na pęknięcia. Jej zużycie nie jest niczym zaskakującym, gdyż jest ono wynikiem eksploatacji polegającej na wielu cyklach włączenia i rozłączenia sprzęgła. W sytuacji, gdy linka sprzęgła pęknie, nasz samochód zostanie unieruchomiony.
Jednym z pierwszych objawów świadczącym o zbliżaniu się momentu awarii linki jest cięższa niż zwykle praca pedału. Dodatkowo pedał sprzęgła może się zacinać i wydawać niepokojące odgłosy towarzyszące jego naciskaniu.
Wymiana linki sprzęgła
Wymiana linki sprzęgła jest konieczna w chwili zaobserwowania niepokojących objawów świadczących o jej zużyciu. Wymiana polega na odłączeniu zamocowanej w aucie linki z mocowania przy pedale oraz od łapy sprzęgła przy skrzyni biegów. Demontaż linki przy pedale sprzęgła może wymagać wymontowania elementów deski rozdzielczej. W niektórych model aut zdarza się, że linka przechodzi przez ścianę grodziową oddzielającą kabinę pasażerską od komory silnika. Montaż nowej linki polega na zamocowaniu linki w kolejności odwrotnej do demontażu i wstępnej jej regulacji.
Kierowco pamiętaj
Jeżeli Twoje auto wyposażone jest w tzw. mechanizm automatycznej regulacji zamocowany przy pedale sprzęgła to warto również wymienić go przy okazji. Daje to wówczas gwarancję bezpiecznej i długiej eksploatacji.
Brak komentarzy.