Brzęczenie, zgrzytanie, grzechotanie, a może inne niepokojące dźwięki dochodzą z okolicy sprzęgła Twojego auta? Hałaśliwe sprzęgło nie wróży nic dobrego, a podejrzane odgłosy towarzyszące jego pracy powinny nas niepokoić, gdyż często kryją się za nimi poważne uszkodzenia. Jakie?

Niepokojący hałas może być wynikiem awarii wielowypustu piasty, powstałej głównie na skutek uszkodzenia łożyskowania wałka sprzęgłowego lub kątowego przesunięcia osi silnika i skrzynki biegów. Do nadmiernego zużycia wielowypustu przyczyniają się również drgania układu napędowego. Charakterystyczne dźwięki powstają na skutek uszkodzenia łożyska wyciskowego sprzęgła, a właściwie jego pierścienia czołowego współpracującego z listkami sprężyny talerzowej lub w starszych rozwiązaniach z końcówkami dźwigienek. Specjaliście branży motoryzacyjnej podkreślają, że przyczyniają się do tego zbyt duże opory łożyska wyciskowego, niewłaściwy luz lub nadmierne obciążenie wstępne łożyska wyciskowego.

To jednak nie koniec niepokojących odgłosów. Brzęczenie oraz grzechotanie są wynikiem – w głównej mierze – pęknięcia sprężyny tłumika drgań skrętnych lub wypadnięcia ich z odpowiednich mocowań. Sprężyna może w tej sytuacji przedostać się między okładzinę tarczy, a powierzchnię pierścienia dociskowego i utrudniać lub zablokować działanie sprzęgła. Podobne objawy to oznaki nadmiernego luzu w mocowaniu sprężyny.

Hałaśliwa praca sprzęgła ma jednak również inne przyczyny. Spora część przypadków to efekt złego zamocowania tarczy sprzęgła, nieodpowiedniej tarczy lub pierścienia dociskowego. W sytuacji tej dochodzić może do niepotrzebnego ocierania się współpracujących elementów, a nawet do zniszczenia blaszanej pokrywy tłumika drgań skrętnych.

Wszelkie niepokojące objawy – w tym nietypowe i dziwne odgłosy – zaleca się zatem konsultować z wyspecjalizowanym mechanikiem samochodowym.

Dodał: , w Blog. Dnia 23 kwietnia 2014