Sprzęgło hydrauliczne, to rodzaj sprzęgła w którym zastosowano hydrauliczny układ sterowania. Jest to obecny standard w nowych samochodach, w których zastąpiono standardowy mechaniczny układ sterowania, w którym stosowano linki.
W układach hydraulicznych rozłączanie i załączanie sprzęgła odbywa się poprzez pompę i wysprzęglik. W odróżnieniu od układu mechanicznego, cięgno zostało zastąpione płynem hydraulicznym identycznym jak w układzie hamulcowym.
W budowie układu hydraulicznego, można wyróżnić następujące części: pedał sprzęgła, mocowanie pedału, zbiorniczek wyrównawczy, pompę, przewody hydrauliczne, wysprzęgnik, dźwigienkę, i sprzęgło.
Działanie tego sprzęgła odbywa się poprzez nacisk kierowcy na pedał sprzęgła który powoduje uruchomienie pompy i przesunięcia się w niej tłoka w cylindrze zdawczym. W efekcie nacisku zostaje zwiększone ciśnienie w przewodach hydraulicznych, które powodują analogiczne przesunięcie się tłoka wyprzęgnika, czyli cylindra odbiorczego. Jest on połączony z widełkami wyłączającymi sprzęgło.
Sprzęgło hydrauliczne uważa się za mechanizmy o wiele bardziej niezawodny w stosunku do starszych układów sterowania. Jedyne o czym musimy pamiętać to o kontroli płynu w układzie który jest współdzielony dla sprzęgła i układu hamulcowego.
Brak komentarzy.