Sprzęgło to jeden z najdroższych elementów eksploatacyjnych, które raz na jakiś czas należy wymienić w naszym samochodzie. Przeważnie wymienia się sprzęgło kompletne, którego koszt może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Istnieje również godna uwagi alternatywa. Bardzo często się zdarza, że sklep ze sprzęgłami świadczy również usługi związane z regeneracją tego podzespołu. W ten sposób mamy szansę zaoszczędzić sporo środków finansowych, a jednocześnie zachować oryginalny element naszego samochodu, co czasem bywa konieczne. Ale czy warto regenerować zużyte sprzęgło?
Kiedy wymienić na nowe, a kiedy regenerować?
Z pewnością o wiele szybszym w realizacji zadaniem będzie wymiana sprzęgła na nowe, wyciągnięte z pudełka. Wystarczy odpowiedni podzespół dobrać po modelu naszego samochodu, jego roczniku, wersji silnika oraz skrzyni biegów lub numerze VIN i możemy cieszyć się znów w pełni sprawnym samochodem. Właśnie dlatego tak popularnym rozwiązaniem jest wymiana tego elementu na nowy. W wypadku regeneracji musimy się liczyć z pewnym czasem oczekiwania, sięgającym czasem nawet ponad tydzień. Regeneracja może być jedynym wyjściem z sytuacji, gdy posiadamy samochód nietypowy, bądź zabytkowy. Jeśli jest problem z dostępnością nowych części dobrej jakości to wtedy powinniśmy oddać taki zestaw sprzęgła do kompleksowej regeneracji.
Jak powinna wyglądać regeneracja sprzęgła?
Kluczowymi etapami regeneracji sprzęgła jest odnowienie tarczy oraz docisku. Występujące z zestawie łożysko nie podlega regeneracji, zawsze należy je wymienić na nowe. Na początek tarczę rozbiera się na poszczególne elementy, takie jak okładziny oraz sprężyny tłumików drgań. Sama tarcza powinna zostać dokładnie oczyszczona i zakonserwowana. Następnym etapem jest montowanie nowych sprężyn oraz okładzin. Do wyprodukowania tych ostatnich wykorzystywane są różne materiały, które zapewniają różną wytrzymałość okładzin. Do najpopularniejszych, obecnie montowanych należą okładziny kevlarowe. Zapewniają one wysoką odporność na wytarcie i znoszą znaczne siły więc znakomicie sprawdzają się w samochodach o podniesionej mocy silnika.
Wzmocnienie seryjnego sprzęgła dla samochodów o zwiększonej mocy
Tuning samochodów poprzez podniesienie mocy silnika jest coraz bardziej popularny. Wielu kierowców chce w ten sposób odróżnić swój pojazd na tle innych. Seryjne sprzęgło jest jednak w stanie wytrzymać maksymalnie 30% mocy więcej niż samochód posiadał w momencie, gdy zjechał z taśmy produkcyjnej. Jeśli planujemy większy przyrost mocy powinniśmy odpowiednio wzmocnić nasze sprzęgło. Stosuje się wtedy inny docisk, mocniejsze okładziny oraz sprężyny tłumiące drgania.
Ostateczna decyzja o kupnie lub regeneracji sprzęgła należy oczywiście do nas. Kupując nowe podzespoły zawsze kupujmy pełen zestaw i unikajmy zamienników słabej jakości. Poddając sprzęgło regeneracji postarajmy się wybrać sprawdzony i renomowanych warsztat samochodowy, którego praca zostanie potwierdzona gwarancją oraz opiniami naszych znajomych.
Brak komentarzy.