Stan sprzęgła w samochodzie można ocenić samodzielnie. Nie zawsze konieczna jest więc wizyta w warsztacie samochodowym. To dobra wiadomość, bowiem oszczędzamy na wizycie. Ponadto nie tracimy czasu na dojazd do warsztatu. Okazuje się, że kontrola sprzęgła nie należy do trudnych i można tego dokonać bez konieczności wyjmowania silnika lub skrzyni biegów. Jak to zrobić?

Sprzęgło jest podzespołem, który przenosi ruch obrotowy wału silnika na skrzynię biegów jednocześnie pozwalając tym samym na czasowe odłączenie od niej jednostki napędowej, co pozwala na płynną zmianę przełożeń. Sprzęgło oraz jego poszczególne elementy analogicznie do pozostałych części samochodowych mają określony czas eksploatacyjny, co nie powinno nikogo zdziwić. W przypadku sprzęgła, zużycie okładzin wynika z chwilowego tarcia o powierzchnię koła zamachowego silnika. Czynności takie zachodzą w przypadku płynnego ruszania pojazdu oraz zmiany biegów. Mechanicy określają to mianem „naturalnego zużycia okładzin sprzęgła”.

Usterki sprzęgła samochodowego

Oprócz naturalnego zużycia można wyróżnić także awaryjne usterki okładzin sprzęgła. Dzieje się tak zazwyczaj w przypadku nieumiejętnego ruszania powiązanego ze zbyt długą jazdą na tak zwanym półsprzęgle, trzymaniem nogi na sprzęgle podczas jazdy (niszczony jest wówczas docisk sprzęgła), złej regulacji skoku jałowego pedału sprzęgła oraz zużycia bądź uszkodzenia sprężyn dociskowych sprzęgła. Do awaryjnego zużycia okładzin sprzęgła może dojść także w przypadku nieumiejętnej wymiany oleju silnikowego – zbyt duża ilość płynu przekładniowego może bardzo negatywnie wpłynąć na układ i spowodować wiele usterek.

Sprawdzamy stan sprzęgła

Istnieje odpowiedni sposób na określenie stanu sprzęgła, który nie wiąże się z koniecznością wizyty w warsztacie samochodowym. Wystarczy wyjechać samochodem na drogę o niewielkim natężeniu ruchu, najlepiej posiadającą w pewnym miejscu delikatny stopień nachylenia – oczywiście może być to także wasze podwórko przed domem, jeśli posiadacie odpowiednio dużo wolnej przestrzeni.

Aby prawidłowo przeprowadzić test należy rozpędzić samochód do momentu wrzucenia najwyższego biegu i utrzymywać obroty wynoszące około 1500/min. Jeżeli gwałtowne naciśnięcie pedału sprzęgła nie spowoduje nagłego przyśpieszenia pojazdu, a obroty jednostki napędowej znacznie wzrosną to znaczy, że sprzęgło się ślizga i że z układem przeniesienia napędu nie jest najlepiej. Należy wówczas natychmiast przerwać test, aby nie doszło do dalszych uszkodzeń i w miarę możliwości wybrać się do najbliższego warsztatu samochodowego w celu zdiagnozowania usterki.

Jeżeli konieczna będzie wymiana sprzęgła to sugerujemy wam sprawdzić ofertę polskiego dystrybutora pod adresem centrumsprzegla.com/sprzeglo,kompletne/k,100051, gdzie znajdziecie sprzęgła światowych liderów w zakresie produkcji sprzęgieł samochodowych.

Dodał: , w Blog. Dnia 15 lipca 2015