Nie ma chyba bardziej znienawidzonych przez kierowców części samochodowych niż koła zamachowe dwumasowe. Mimo iż wpływają one wyraźnie na komfort jazdy, właściciele aut skupiają się z reguły jedynie na tym, że są to części o ograniczonej żywotności, a ich wymiana wiąże się z wysokim kosztem. Mało kto chce przyznać, że krótka żywotność kół dwumasowych to z reguły wina nas samych.

 

Czemu służą koła dwumasowe?

 

 

Zamachowe koła dwumasowe używane są obecnie w zdecydowanej większości współcześnie produkowanych samochodów. Spotkać można je praktycznie w każdym silniku diesla i coraz częściej w samochodach z silnikami benzynowymi.

 

Zadania spełniane przez koła zamachowe dwumasowe są związane przede wszystkim z poprawą komfortu jazdy. Koło dwumasowe stosowane jest w celu upłynnienia pracy jednostki napędowej. Upłynnienie to, co warto dodać, nie powoduje żadnych skutków ubocznych w momencie, gdy obroty silnika nagle wzrastają. Koła zamachowe dwumasowe praktycznie zlikwidowały problem z drganiami wytwarzanymi przez układ napędowy w chwili, gdy samochód rusza z miejsca na niskim zakresie obrotów i wyeliminowało wszelkie szarpnięcia towarzyszące redukcji biegów. Jednak oprócz wpływu na komfort jazdy, koła zamachowe dwumasowe stosowane w nowoczesnych konstrukcjach wpłynęły wyraźnie na wydłużenie żywotności skrzyni biegów oraz pozostałych elementów układu napędowego.

 

Konieczność wymiany „dwumasy”

 

Mimo wielu korzyści płynących ze stosowania kół dwumasowych, części te nie cieszą się szczególną sympatią kierowców i właścicieli aut. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt ograniczonej trwałości kół zamachowych dwumasowych i wiążąca się z tym konieczność wymiany. Wymiana koła dwumasowego nie dość, że jest praktycznie nieuchronna, to na dodatek wiąże się z poważnym wydatkiem. Mało kto chce pamiętać o tym, że koło dwumasowe ulega awarii nie tylko na skutek naturalnej eksploatacji, ale również w wyniku błędów często popełnianych przez kierowców. Jakie to błędy?

 

Błędy wpływające na żywotność koła dwumasowego

 

Aby wydłużyć żywotność koła zamachowego dwumasowego należy przestrzegać kilku zasad, a czasem nawet wprowadzić drobne modyfikacje do techniki jady. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby uruchamiać i gasić silnik zawsze jedynie na wciśniętym sprzęgle. Ważne jest również unikanie jazdy z małą prędkością na wysokich biegach. Na przyśpieszone zużycie kół dwumasowych wpływ mają również takie zachowania, jak ciągnięcie przyczepy o ładunku większym niż dopuszczalny dla danego samochodu, próby uruchomienia silnika na tzw. „popych”, czy ruszanie z miejsca z piskiem opon.

Dodał: , w Koło zamachowe. Dnia 22 marca 2018