Mówiąc najprościej oraz najogólniej, jest to urządzenie, które służy do łączenia oraz rozłączania napędu przekazywanego z silnika na koła. Pomiędzy tymi elementami jest skrzynia biegów, dzięki której samochód jest w stanie poruszać się z rozmaitą prędkością przy stałych obrotach silnika.

Kiedy naciśnie się odpowiedni pedał, sprzęgło na chwilę rozłącza źródło napędu. Pozwala to na ruch pojazdu, jego zatrzymanie, a także zwiększenie czy zredukowanie biegu.

Niewłaściwe użycie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że to właśnie ze sprzęgłem (a ściślej mówiąc: z jego nieprawidłowym użyciem) związana jest tak duża liczba poważnych usterek samochodów.

Kierowcom często wydaje się, że najlepsza jest jazda na tak zwanym „sprzęgle”. Jednak mimo powszechnej opinii, niesie to ze sobą o wiele więcej strat niż korzyści. Przede wszystkim zużywa się znacznie więcej paliwa. Dodatkowo nadmiernie eksploatuje się układ hamulcowy, no i oczywiście występuje niemałe ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, a także wydłużenie czasu reakcji na awaryjne sytuacje spotkane podczas jazdy.

Przyczyną takiego zachowania i utartej reguły jest przekonanie (które zostało wyniesione jeszcze z lat siedemdziesiątych) głoszące, że dociskanie sprzęgła podczas wykonywania manewrów na drodze stabilizuje pracę silnika oraz zmniejsza zużycie paliwa. Jednakże nie ma nic bardziej mylnego.

Sprzęgło, a hamowanie

Kiedy rozpocznie się hamowanie od naciśnięcia pedału sprzęgła, a nie hamulca, może się to okazać niezwykle niebezpieczne. Kiedy zaszłaby potrzeba hamowania awaryjnego (na przykład w sytuacji, kiedy pieszy niespodziewanie wtargnie na jezdnię), kierowca instynktownie najpierw wciśnie pedał sprzęgła, co bardzo wydłuży rzeczywistą drogę do zatrzymania pojazdu.

Kiedy się dojeżdża do skrzyżowania, czy też innego pojazdu, najlepiej jest zacząć hamowanie od odpuszczenia pedału gazu, a następnie lekkim dociskaniu hamulca roboczego. Dopiero po widocznym zmniejszeniu prędkości albo obrotów silnika, należy wcisnąć sprzęgło do oporu.

Sprzęgło, a jazda na zakrętach

Innym przykładem na nieprawidłowe wykorzystanie sprzęgła jest po prostu obawa przed gaśnięciem silnika podczas wykonywania między innymi manewru skrętu.

Jest to częsty błąd, który jest powtarzany również przez doświadczonych już kierowców. Żeby poprawnie skręcić oraz uniknąć zatrzymania silnika, trzeba najpierw zredukować bieg, a następnie pokonać zakręt z „wrzuconą” dwójką albo trójką. Dzięki temu w sytuacji awaryjnej, kierowca może szybko wyjść z ewentualnego poślizgu.

Dodał: , w Blog. Dnia 8 lutego 2017