Tłumik drgań skrętnych to urządzenie które wchodzi w skład sprzęgła, a dokładniej jego tarczy. Są nim sprężyny śrubowe, usytuowane w osadzeniach tarczy, w równomiernym stopniu na całej średnicy tarczy.
Podstawowym zadaniem tłumika drgań jest jak sama nazwa podpowiada, wyeliminowanie drgań które powstają w momencie sprzęgania i rozprzęgania tarczy. Wytłumienie tych niechcianych drgań pozwala nam na delikatne ruszenie samochodem z miejsca bez zbędnych szarpnięć i zrywów samochodu.
Wśród rodzai tłumików drgań można również wymienić tłumik drgań o działaniu wielostopniowym. Jest on stosowany w celu zniwelowania wibracji w układzie napędowym. Sprężyny zastosowane w tym tłumiku mają różną specyfikację
Awarie tłumika drgań skrętnych są bardzo dotkliwe. Uszkodzenie nawet jeden ze sprężyn w tłumiku powoduje problemy ze startem oraz zmianą biegów w samochodzie. Najgorszym faktem jest to, iż podczas uszkodzenia tłumika jesteśmy zmuszeni wymienić całą tarczę sprzęgłową, gdyż jest on zintegrowany z tarczą. Różnica tych wymiarów (grubość, długość i liczba zwojów)
Różnią się więc długością, grubością i liczbą zwojów. Jest to o tyle ważne, że zbudowane są w taki sposób, iż każde odpowiadające za tłumienie różnych drgań. Śruby początkowe dopasowane są rozmiarem do otworu, z kolei sprężyny zaangażowane w kolejne etapy pracy tłumika są krótsze od pozostałych, tak aby mógł powstać luz w okienku. To rozwiązanie powoduje iż wszystkie te elementy wraz ze zmianą kąta skrętu pomiędzy tłumikiem, a tarczą sprzęgła, idealnie współpracują ze sobą tłumiąc wszystkie drgania.
Brak komentarzy.