Sprzęgło samochodowe składa się z kilku kluczowych elementów jak, tarcza sprzęgła łożysko, koło zamachowe i omawiany w dzisiejszym artykule, docisk sprzęgła. Docisk mimo swojego niepozornego wyglądu odgrywa bardzo istotną role w procesie zmiany przełożeń pojazdu. To dzięki niemu możliwa jest praca sił tarcia pomiędzy nim a tarczą cierną.

Docisk sprzęgła składa się z zewnętrznej części, czyli porywy sprzęgła, która za pomocą śrub przymocowana jest do koła zamachowego zamocowanego do wału korowego silnika. Druga cześć docisku zamocowana jest za pomocą sprężyny płytkowej z tarczą docisku, który dzięki siłą tarcia współpracuje z tarczą sprzęgłową umieszczoną na wałku sprzęgłowym.

Dzięki dociskowi sprzęgła dochodzi do rozłączenia i załączenia pary ciernej. Pokrótce opiszę te dwa procesy. Do rozłączenia pary ciernej dochodzi podczas wciśnięcia pedału sprzęgła. W tym momencie dochodzi do odsunięcia się tarczy sprzęgła od koła zamachowego. Wszystko to dzieje się dzięki przesuwanemu osiowo łożysku oporowemu, które napiera na sprężynę talerzową.

Natomiast załączenie pary ciernej odbywa się o odwrotnym stopniu do odłączenia. W momencie zwalniania pedału sprzęgła, następuje zwolnienie sprężyny dociskowej, która dociska do siebie elementy cierne.

Cały proces zachodzi dzięki układowi hydraulicznemu w którym pompa hydrauliczna spręża ciecz w układzie, lub układowi mechanicznemu wyposażonemu w dźwignie i cięgna.

Dodał: , w Docisk sprzęgła. Dnia 18 grudnia 2012