Dwusprzęgłowa skrzynia biegów zapewnia większy komfort jazdy, niższe zużycie paliwa i znacznie lepsze osiągi samochodu. Z technicznego punktu widzenia są to niemal dwie skrzynie biegów zwarte w jednej.
W dobie stale rosnących cen pali, rosnących kosztów eksploatacji pojazdów – producenci samochodów oraz ich dostawcy stanęli przed ogromnym wyzwaniem wprowadzania innowacyjnych konstrukcji układów napędowych i silników z ograniczonym zapotrzebowaniem na paliwo i niższą emisją spalin. Tyczy się to przede wszystkim automatycznych skrzyń biegów, którym na chwilę obecną nie udało się znaleźć złotego środku na jednoczesne ograniczenie spalania i zapewnienie komfortu jazdy. Dzięki połączeniu zalet automatycznej i manualnej skrzyni biegów rozwinęła się znacznie idea sprzęgła podwójnego, które zapewnia efektywność skrzyni automatycznej i sprawność skrzyni manualnej.
Funkcjonalność
Ideą było połączenie wysokiej sprawności manualnej skrzyni biegów z komfortem, który zapewniają skrzynie automatyczne. Czas przełączenia biegów zmniejszono dookoła 0.45 sekundy. Dwie równoległe przekładnie, dwa wałki sprzęgłowe i dwa wałki główne. Jedna przekładnia służy biegom parzystym i wstecznemu, a druga nieparzystym. Każda z częściowych przekładni jest przypisana do odpowiedniego sprzęgła. Komputer sterujący pracą skrzyni biegów i sprzęgła jest zespolony z układem hydraulicznym, co tworzy mechanizm mechatroniki – w skład wchodzą także pompa oleju, zespół elektrozaworów hydraulicznych sterujących pracą skrzyni biegów, sprzęgła i elementy wykonawcze. W trakcie zmiany przełożeń jedno sprzęgło rozłącza się i jednocześnie załącza to drugie. Przeniesienie momentu przebiega przez wcześniej wybrany bieg. Pozwala to uzyskać bardzo płynną zmianę przełożeń bez zbędnych szarpnięć. Oba sprzęgła pracują symultanicznie, w poślizgu przez około 0,04 sekundy, dzięki czemu moment obrotowy z silnika jest stale przekazywany z jednego biegu częściowego na drugi. Zmiana i wybór przełożenia są dokonywane automatycznie, wręcz niezauważalnie dla kierowcy.
Budowa podwójnego sprzęgła suchego
Głównym elementem tej konstrukcji skrzyni biegów jest tak zwane podwójne sprzęgło suche. Służy ono przekazaniu momentu z silnika do obu przekładni, które są ustawione równolegle. Całkowita masa podwójnego sprzęgła sprawia, że w przeciwieństwie do sprzęgieł ze skrzyń manualnych, jest ono osadzone na zewnętrznym wałku sprzęgłowym. Moment obrotowy jest przenoszony na płytę centralną podwójnego sprzęgła przez zazębienie wewnętrzne dwumasowego koła zamachowego o specjalnej konstrukcji. Oba sprzęgła są załączane z tej samej strony, dlatego siła generowana przez sprzęgło pierwsze jest odwrócona tak aby zamienić siłę docisku układu wysprzęglającego w siłę ciągnioną docisku sprzęgła. To powoduje ściśnięcie tarczy między płytą centralną a dociskiem i umożliwia przeniesienie napędu. Sprzęgło podwójne posiada mechanizm samoregulacji, który kompensuje zużycie okładzin tarczy sprzęgłowej przez cały okres eksploatacji.
Zalety zastosowania
Sprzęgło podwójne to bardzo istotna innowacja w układzie przeniesienia napędu. W przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań, konstrukcja podwójnego sprzęgła suchego w 7-biegowej skrzyni biegów znajduje się w obudowie skrzyni biegów. Nie pracuje w oleju a dzięki temu nie ma żadnych strat pociągowych, co przyczynia się do osiągnięcia lepszej funkcjonalności i mniejszego zużycia paliwa. Inżynierom udało się także znacznie zredukować emisję CO2. Masowa produkcja skrzyni biegów z podwójnym suchym sprzęgłem rozpoczęła się w 2007 roku.
to prawda, dwusprzęgłowa skrzynia biegów to naprawdę dużo większy komfort jady… fajnie wytłumaczona zasada działania. Dużo zalet ma ta część, moim zdaniem najważniejsza to mniejsze zużycie paliwa, bo co za tym idzie, mniejsze koszty.