Dwusprzęgłowa skrzynia biegów zapewnia większy komfort jazdy, niższe zużycie paliwa i znacznie lepsze osiągi samochodu. Z technicznego punktu widzenia są to niemal dwie skrzynie biegów zwarte w jednej. 

W dobie stale rosnących cen pali, rosnących kosztów eksploatacji pojazdów – producenci samochodów oraz ich dostawcy stanęli przed ogromnym wyzwaniem wprowadzania innowacyjnych konstrukcji układów napędowych i silników z ograniczonym zapotrzebowaniem na paliwo i niższą emisją spalin. Tyczy się to przede wszystkim automatycznych skrzyń biegów, którym na chwilę obecną nie udało się znaleźć złotego środku na jednoczesne ograniczenie spalania i zapewnienie komfortu jazdy. Dzięki połączeniu zalet automatycznej i manualnej skrzyni biegów rozwinęła się znacznie idea sprzęgła podwójnego, które zapewnia efektywność skrzyni automatycznej i sprawność skrzyni manualnej.

Funkcjonalność

Ideą było połączenie wysokiej sprawności manualnej skrzyni biegów z komfortem, który zapewniają skrzynie automatyczne. Czas przełączenia biegów zmniejszono dookoła 0.45 sekundy. Dwie równoległe przekładnie, dwa wałki sprzęgłowe i dwa wałki główne. Jedna przekładnia służy biegom parzystym i wstecznemu, a druga nieparzystym. Każda z częściowych przekładni jest przypisana do odpowiedniego sprzęgła. Komputer sterujący pracą skrzyni biegów i sprzęgła jest zespolony z układem hydraulicznym, co tworzy mechanizm mechatroniki – w skład wchodzą także pompa oleju, zespół elektrozaworów hydraulicznych sterujących pracą skrzyni biegów, sprzęgła i elementy wykonawcze. W trakcie zmiany przełożeń jedno sprzęgło rozłącza się i jednocześnie załącza to drugie. Przeniesienie momentu przebiega przez wcześniej wybrany bieg. Pozwala to uzyskać bardzo płynną zmianę przełożeń bez zbędnych szarpnięć. Oba sprzęgła pracują symultanicznie, w poślizgu przez około 0,04 sekundy, dzięki czemu moment obrotowy z silnika jest stale przekazywany z jednego biegu częściowego na drugi. Zmiana i wybór przełożenia są dokonywane automatycznie, wręcz niezauważalnie dla kierowcy.

w środek

Budowa podwójnego sprzęgła suchego

Głównym elementem tej konstrukcji skrzyni biegów jest tak zwane podwójne sprzęgło suche. Służy ono przekazaniu momentu z silnika do obu przekładni, które są ustawione równolegle. Całkowita masa podwójnego sprzęgła sprawia, że w przeciwieństwie do sprzęgieł ze skrzyń manualnych, jest ono osadzone na zewnętrznym wałku sprzęgłowym. Moment obrotowy jest przenoszony na płytę centralną podwójnego sprzęgła przez zazębienie wewnętrzne dwumasowego koła zamachowego o specjalnej konstrukcji. Oba sprzęgła są załączane z tej samej strony, dlatego siła generowana przez sprzęgło pierwsze jest odwrócona tak aby zamienić siłę docisku układu wysprzęglającego w siłę ciągnioną docisku sprzęgła. To powoduje ściśnięcie tarczy między płytą centralną a dociskiem i umożliwia przeniesienie napędu. Sprzęgło podwójne posiada mechanizm samoregulacji, który kompensuje zużycie okładzin tarczy sprzęgłowej przez cały okres eksploatacji.

Zalety zastosowania

Sprzęgło podwójne to bardzo istotna innowacja w układzie przeniesienia napędu. W przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań, konstrukcja podwójnego sprzęgła suchego w 7-biegowej skrzyni biegów znajduje się w obudowie skrzyni biegów. Nie pracuje w oleju a dzięki temu nie ma żadnych strat pociągowych, co przyczynia się do osiągnięcia lepszej funkcjonalności i mniejszego zużycia paliwa. Inżynierom udało się także znacznie zredukować emisję CO2. Masowa produkcja skrzyni biegów z podwójnym suchym sprzęgłem rozpoczęła się w 2007 roku.

Dodał: , w Blog. Dnia 31 marca 2015