Koło zamachowe to specjalny łącznik pomiędzy silnikiem i układem sprzęgła, posiadający bardzo duży moment bezwładności. Jego zadaniem jest gromadzenie energii kinetycznej oraz wykorzystanie jej do zrównoważenia nierównej pracy silnika dzięki swojej masie własnej.

Unikalna budowa i efektywność sprawiły, że koło zamachowe znalazło zastosowanie w wielu dziedzinach mechaniki, w tym w motoryzacji. Koło zamachowe wykonane z żeliwa wysokogatunkowego, wspomaga sprzęgło i razem z dociskiem stanowi powierzchnię cierną dla okładzin tarczy sprzęgła.

We współczesnych czasach koła zamachowe dzielą się na dwa rodzaje – sztywne i koła dwumasowe. O ile  sztywne koło zamachowe jest wręcz bezawaryjne i statystyczny kierowca łatwo o nim zapomina, bo są niemal bezawaryjne, to koło dwumasowe należy do części eksploatacyjnych – zużywa się wraz z przebiegiem auta. Prędzej, czy później będziemy musieli je wymienić. Koła dwumasowe są spotykane wyłącznie w samochodach z silnikiem Diesela oraz pojazdach użytkowych, gdyż  to one pracują często na niskich obrotach lub na biegu jałowym, który wzmaga zdrgania.

Od poprawnej pracy koła zamachowego zależy sprawność całego układu przeniesienia napędu. Dlatego podczas jego naprawy lub wymiany należy szczególnie zwrócić uwagę na poprawność jego montażu.

Dodał: , w Bez kategorii, Koło zamachowe. Dnia 3 stycznia 2013