Na skutek rozwoju technologicznego silniki spalinowe stały się lżejsze, mocniejsze i wydajniejsze. Tym samym klasyczne tłumiki drgań przestały należycie pełnić swoją rolę. Między innymi dlatego stworzone zostały dwumasowe koła zamachowe.

Pierwsze modele na rynku pojawiły się w latach 80. XX wieku. Początkowo stosowano je jedynie w przypadku silników wysokoprężnych, gdzie drgania są wyższe niż w tradycyjnych benzyniakach. Jednak dzisiaj wykorzystywane są również z silnikami benzynowymi czy diesla. Jak działają koła dwumasowe zobaczyć można m.in. na https://www.koladwumasowe.pl/jak-wyglada-i-jak-dziala-kolo-dwumasowe/.

koła dwumasowe

Jaką rolę odgrywają dwumasowe koła zamachowe?

Silnik pracując, wywołuje drgania w układzie napędowym samochodu. Te są przenoszone na skrzynię biegów i powodują jej zużywanie się. W przypadku większych prędkości występują nawet drgania rezonansowe o sporej amplitudzie, które wywołują uderzanie zębów kół zębatych o siebie. Drgania te powodują oczywiście szybkie zużywanie się elementów skrzyni. Dodatkowo mocno hałasują. Praca silnika także generuje drżenie nadwozia. To wynik nierównomiernego rozkładu mas znajdujących się w ruchu obrotowym.

Dwumasowe koło zamachowe dzięki systemowi sprężyn i tłumików bardzo skutecznie pochłania drgania skrętne, które są generowane przez silnik. Chroni tym samym skrzynię biegów oraz inne elementy przed uszkodzeniami. Zapewnia komfortowe warunki jazdy. Neutralizuje bowiem hałasy i drgania. Przy okazji stosowanie dwumasowego koła ułatwia zmienianie biegów. Więcej informacji na temat kół dwumasowych znaleźć można w serwisie koladwumasowe.pl

.

Jak można zwiększyć żywotność dwumasowego koła zamachowego?

Okazuje się, że podstawą w tym przypadku jest unikanie jazdy na bardzo niskich obrotach. Obecnie coraz więcej silników oferuje maksymalny moment obrotowy poniżej 1500 obrotów na minutę. Jednak regularna jazda w zakresie 1000-1500 obrotów na minutę zdecydowanie nie jest dobra dla jednostki napędowej. Wywoływane wówczas drgania prowadzą bowiem do mocnego wychylenia się sprężyn w dwumasowym kole zamachowym. Dwumasa jest ponadto niszczona na skutek szybkiego zwalniania pedału sprzęgła. Często towarzyszy temu nieprzyjemne szarpnięcie. Dla koła dwumasowego zabójcze jest nieodpowiednie operowanie sprzęgłem i nieumiejętne ruszanie z drugiego biegu. Szkodliwe są także redukcje biegów bez wyrównywania gazem obrotów silnika. Powinien o tym pamiętać każdy kierowca samochodu.

Dodał: , w Koło zamachowe. Dnia 29 kwietnia 2020